maanantai 21. joulukuuta 2009

Teiden ritarit!

Olen tähän päivään mennessä kulkenut autolla väliä Turku-Helsinki vuodesta 2001 lähtien aina silloin tällöin. Olin viikonloppuna pääkaupunkiseudulla, jonne köröttelin talvisella moottoritiellä. Ainahan näin ei ollut, moottorietä ennen jouduttiin kulkemaan osan matkasta vanhalla ykköstiellä, eli ensin Paimio Lohjanharju ja 2003-08 Muurla-Lohjanharju. Siinä kun on ajellut milloin minkälaisella vanhalla kotterolla, on sama asia toistunut vuodesta toiseen. Ilmiöt voidaan jakaa samaan kategoriaan, eli automerkit, joilla on omat muista poikkeavat liikennesäännöt. Juuri ne, kun tosi liukkaalla ja talvisella kelillä, kun lunta tai räntää tule ilmasta ja yrittää nähdä eteen, tapahtuu seuraavaa. Vilkaiset taka/sivupeiliin ja sieltä saapuvat teiden ritarit. BMW, Mercedes Benz ja audi, vuosimallia 2000-luvulla tehdyt kilometrinielijät. Toki muitankin merkkejä on, mutta pääasia on se joka yhdistää teiden ritareja: kallis, iso ja juuri pesulasta tullut. Se on niin että heillä on mielestään oikeus ajaa 150km tunnissa moottoritiellä, vaikka juuri silloin huonolla kelillä, rajoitus olisikin vain 80 ja risat. Näiden ritareiden kuskina toimii usein mies, en ainakaan heti muista nähneeni naista, tosin harvoin naisia näkee näiden automallien ratissa ylipäätään. Eli siis auton pitää olla mahdollisimman kallis, moottorin tilavuus pitää olla suuri, kulutus myös suuri, sekä auton tulee olla puhdas ja iso, sen lisäksi kuskin pitää olla mies. Olen myös törmännyt usein siihen, että mies on vähän kalju ja hieman vatsakas. Eli kysymyksessä on siis kunnon porvarisika, sikari enää puuttuu.

Toinen asia, onko kukaan koskaa huomannut tiellä tai mediassa, että puhuttaisiin tälläisestä ilmiöstä? Aivan, eli he saavat siis aivan rauhassa toteuttaa fantasioitaan, koska vain rattijuopot ja nuoret kuskit täyttävät palstatilan ja keskustellaan kasikymppislätkän palauttamisesta yms. muusta kortin hyllylle laittamisesta. Ei keskustella siitä kuinka tämä porukka saa mellastaa pääteillä miten haluavat. Onko kysymys oikeasta siitä, että meillä on jonkinlainen korruptio tieliikenteessä vai onko kyseessä vain puhdasta sattumaa? Nämä teiden ritarit kun joutuisivat useasti ratsiaan, saisi kytätkin kivat kahvifyrkat kun sakotetaan tulojen mukaan. Vai voiko kyseessä olla vaikka jokin merkittävä yhteiskunnallinen rahan ja vallankäyttäjä, joka on lain yläpuolella. Kolmansissa maissa tälläinen on aivan normaalia, esim. Malesiassa rikkaat maksavat poliisille lahjusta, jotta voivat ajaa kilpaa yleisillä moottoriteillä tai Intiassa, jossa liikenne soljuu siten, että mitä isompi auto ja varakkaampi kuski, määräävät liikenteen tahdin. En haluaisi ajatella, että olisi olemassa jokin heitä suosiva systeemi, mutta välillä väkisinkin tulee mieleen jotain keinottelua, koska se on jatkunut vuodesta toiseen ja mitä paremmin suomella on mennyt globaalisessa kaupankäynnissä, sitä varakkaampia ihmisiä meillä on. Yleisesti lottomiljoonäreilläkin on voiton saadessaan ajatuksena ostaa uusi auto. Auto on tärkeä varallisuuden mittari, työväenluokka, joka ajelee vaihtoautoilla ei näy moottoriteillä mitenkään edukseen. Elämmekö siis luokkayhteiskunnassa, jossa ihmisen asema määritellään tuloluokan, auton ja asuinpaikan perusteella. En osaa vastata tähän nyt, mutta vituttaa teiden ritarit...perkele!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Olethan ystävällinen ja kommentoit omalla nimellä. Asiattomat kommentit poistetaan ja trollaajat bännätään.